Antiklimax

Förra helgen skrev jag ett blogginlägg och berättade om en misslyckad tur till ett nytt hett abborrvatten. Det här är del två.

Planen den här gången var att göra allt rätt, till skillnad från innan. Jag planerade att fixa rampen som vi helgen innan fick åka ifrån, ordna betesfisk i tid och se till att få ett riktigt fint abborrfiske. Sagt och gjort så åkta jag via sjön på väg hem från jobbet i fredags med spade och spätt i bagaget. Efter någon timmes kafttag hade jag slagit bort den spetsigaste delen av asfaltsblocket som låg mitt i rampen och fyllt upp med grus och jord. Bilderna nedan visar före och efter.
 

 

 

 
Nöjd och motiverade åkte jag hem, åt middag och stack iväg igen för att meta ordentligt med betesfisk. Med maggot som bete den här gången gick metet betydligt bättre och äntligen nappade mörten. Det tog dock ett tag att få upp tillräckligt många och i framtiden så kommer jag förmodligen införskaffa ett kastnät. Det verkar så väldigt smidigt. Tänk att få ihop 30 betesfiskar på ett par kast istället för att stå och meta i ett par timmar.

På morgonen dagen efter åkte jag och hämtade båten och sedan iväg till metesplatsen för att hämta mörten. Jag har igen ordentlig sump utan förvarar mörten i en ryssja, vilket skulle visa sig vara ett misstag då all mindre mört lyckats rymma, trots smala ingångar. Suck.. det ena misstaget efter det andra. Jag hade inte maggoten med mig så jag fick åka hem och hämta den, för att sedan åka bort igen för att meta mer betesfisk. Den här gången valde jag ytterligare ett nytt ställe, och det skulle visa sig vara ett bra val. Det fanns gott om mört och det tog inte lång tid att fylla spannen, som för övrigt innehöll en ordentlig kylklabb. Jag gjorde ett misstag med ryssjan, men den här gången så höll jag i alla fall all mört vid liv hela vägen. Kylklabb och ett varsamt handhavande var rätta medicinen.

Äntligen kunde jag åka iväg mot sjön. Väl där körde jag ner trailern sakta mot sjön och såg till att hamna rätt med bilen. Väl nere så sköt jag ut båten och vart glad att det inte skedde något problem. Jag var orolig att rampen skulle vara för långgrund, men jag hade mycket vatten till godo i aktern. Problemet skulle istället visa sig vara att komma upp med bilen från rampen. Min framhjulsdrivna V50 spann som en vild hamster i gruset och efter ett par försök började jag bli lite kallsvettig. Inte över att bilen satt fast, utan för att tiden rann iväg och de finaste fisketimmarna redan låg bakom mig.

Jag hittade lite brädor i skogen och försökte lägga dem under framhjulen, men de spann vildare på dem än i gruset. Det luktade bränt och jag var på väg att hämta hjälp. Men hjälp skulle betyda att gå och väcka någon i närheten som förhoppningsvis kunde hjälpa till att dra upp bilen, vilket skulle betyda än mindre tid på sjön. Istället backade ner så långt jag vågade och testade att vrida helt åt ena hållet för att försöka hitta lite fastare mark. Den här gången gick det och bilen for upp som en raket, utan skador undertill trots sten och bröte i vägen. Nu var det bara att dra upp släpet för hand och äntligen åka ut. Förresten så var allt detta ganska obehagligt eftersom handbromsen inte fungerar…
 

 
Väl ute på sjön så åkte jag lugnt och sansat eftersom jag hört om stenar som sticker upp här och var. Och nog var det så, ingen som kom så högt upp att den skadade båten, men det var bra nära ett par gånger. Jag åkte lugnt med elmotor så ingen större skada hade skett, men jag undviker gärna att åka på vassa stenar med min tunna Linder. Om man har otur så kan det gå riktigt illa. Fisket i sig gick trögt. Jag hittade fisk lite sporadiskt men de ville inte hugga. Relativt hård vind gjorde att bottombouncing (som jag använde mig av) var riktigt svårt. Jag är ovan vid metoden och förstår ärligt talat inte hur man bedriver det på ett bra sätt. Inte än i alla fall. Bottnen var allt annat än jämn. Utan Elektroniskt sjökort kunde jag inte hålla mig till en kant och pendlade därför titt som tätt mellan 2 och 10 meters djup, vilket naturligtvis försvårar tekniken. Till slut valde jag att nästintill ligga stilla med båten och vertikala med tacklet. Jag såg snabbt att fisk kom fram och var intresserade av betet, men ingen högg. Detta varvade jag med att reka bottnen runt om i sjön i ett par timmar, helt utan framgång, och till slut gav jag upp för dagen..

Jag åkte in med båten, hämtade trailern och rullade ner den för hand på rampen. Jag hämtade bilen och backade ner så att jag hade bakdäcken precis på kanten av asfaltsplatån och drog sedan en kraftig rem mellan dragkrok och trailer. Sedan satte jag två ordentliga stenar bakom trailerdäcken och drog upp båten. Efter det fick jag bogsera upp hela ekipaget lugnt och säker. Inte helt optimalt, och med största sannolikhet kommer jag aldrig åka dit igen med båten och bilen jag har nu. Skruttbåt och fyrhjulsdriven bil är vad som krävs.

Skitfiske,

AKTUELLT

Ett hav av plast

Om vi samlade ihop all plast människan har skapat och la ut den över marken, så hade vi täckt hela jordklotet sex gånger om.. Bilden ovan är tagen nyligen i havet utanför Honduras. Jag tror att alla av oss har insett det enorma problem som konsumtion och ofullständig återvinning av plast har skapat, och fortsätter

Den sista stören

Jag såg en fantastisk dokumentär i morse, om belugastören, vars exklusiva rom har gjort den till en av människans mest eftertraktade fångster. Belugan har varit hårt utsatt under en lång tid, men 1972 kom kanske det hårdaste slaget då den enorma kraftverksdammen Djerdap 1 byggdes, 800 kilometer uppströms från mynningen i Svarta havet. Honorna är

Pimpa din Jon boat!

I början av sommaren förra året åkte jag ner till Westgear i Halmstad och hämtade min efterlängtade Jon Boat – En Alumacraft 1236. Tanken från början var att ha en 1036:a som takbåt, men när jag fick se de olika modellerna uppställda bredvid varandra så ändrade jag snabbt planerna och valde 1236:an med tanken att

Gör dina egna vippor!

Guider för att göra sina egna vippor finns i överflöd och därav ska jag hålla det här inlägget kort och koncist. Tanken var att visa mina lösningar med några få bilder och kanske ge både de erfarna och oerfarna vippbyggarna ett par nya idéer. Så som de flesta andra använde jag rensband som material för

Airbrushade jiggskallar

Strax innan jul fick jag nys om TWK Lures som säljer airbrushade jiggskallar. Jag tog en titt på deras sida och tyckte att kvaliteten såg riktigt fin ut. Jag använder just nu Gunslinger och Shiver från Strike Pro till vertikalfisket, med deras färgmatchade skallar, och har sen dess blivit väldigt kräsen och tycker att huvudet

Starweld 1674TL till salu!

Jag tänkte sälja min Starweld då jag ska köpa annan båt. Skrovet är helt nytt och motorn monteras nu i dagarna, modellår 2015. Mitt gamla skrov blev reklamerat p.g.a. ett produktionsfel, därav har jag ett helt nytt. Bensinaren är en Suzuki 40hk årsmodell 2015 som endast gått 126 timmar. Nyservad vid leverans. 7 års garanti

Gör dina egna spöstrumpor!

Eftersom isen bara jävlas och ligger 2-300 meter ut från rampen, och således förhindrar all typ av fiske för tillfället, lirkade jag ur tummen och fixade något som stått på schemat en längre tid – spöstrumpor. Jag transporterar alltid spöna i bilen och problemet med Gunki Shigeki som jag själv använder till abborre är att

Pimpa din Starweld!

Min allra första båt var en gammal perforerad träeka. Jag fick den på en födelsedag av min dåvarande flickvän. Veckan innan hade jag snubblat in på både ivrigt avslutande telefonsamtal och hastigt nedsläckta datorskärmar. Neandertalaren i mig la pusslet innan den mer utvecklade delen av hjärnan fick tänka till, och resultatet blev tjafs, en båt

Gör ditt egna droppfilter v 2.0

Uppdatering från 2017-01-10 Jag bytte cirkulationspump till en Jet 3000 Newa, en riktig dammpump, då fontänpumpen i artikeln inte räckte till. Det tog drygt 4 veckor innan biomedian blev aktiv, alltså hade rätt bakterieflora för att hantera filtreringen. Ytterligare ett tips är att lägga en påse biomedia i botten på filtret, vilket jag inte gjorde

Äntligen en ordentlig dragkamp

Höstfisket har varit minst sagt trögt. Jag har testat lite nytt, kört olika platser och olika sjöar, men inte riktigt hittat rätt. Passen har dessutom varit ganska korta och jag har inte ägnat så mycket energi åt att optimera varje pass till det yttersta. För två-tre år sedan gjorde jag säkert 3-4 förflyttningar per pass