Årets första Färna

Hela förra veckan gick åt till att installera diverse tillbehör på båten. Jag åkte direkt från jobbet till Maskin och Marin i Alingsås där jag fick använda deras verktyg och ta del av deras erfarenhet, vilket hjälpte mig att få båten körklar till helgen. Släpet kom i fredags och tanken var att göra en premiärtur igår, men efter att ha spenderat halva lördagen i Göteborg på jakt efter tillbehör till trailern, och andra halvan till att installera dem, så behövde jag ett lugnare fiskepass. Första turen med en ny båt är alltid speciell, och jag vill gärna ha både huvud och kropp med mig, så istället bar det iväg till flian för lite färnafiske.

Färnafisket har varit på tapeten hela våren men tyvärr alltid kommit i andrahand. Det var många år sedan jag senast var i flian. Jag och min bror var där några gånger 2005 om jag inte minns fel, men lyckades då bara få sutare, id, mört och mindre bebisfärnor. Nu ville jag som alltid satsa på storlek och körde en för mig okänd sträcka som tydligen ska hålla färre, men också större, färnor. Jag räknade inte med något mängdfiske, och eftersom jag inte orkade ta mig upp i tid och därför missade gryningen så visste jag att dagen skulle bli trög.

Större delen av flian går genom privat mark och att fråga ägarna innan fisket är att föredra. Jag pratade med en trevlig tant och fick därför parkera alldeles intill ån. En liten promenad över en bro och längs med ån tog mig till ett perfekt swim. Ån, som var delad itu, gick ihop igen strax under ett träd. Det strömmade en aning i en av de två fårorna och jag misstänkte att det skulle stå en färna just där ån gick ihop, i väntan på att frukosten drev förbi. Jag gjorde ett glidtackel av en feeder packad med swedbaits färnakung, en kort flourkarbontafs och krok tacklad med två maggots och en räka på ett hår. Det nappade omedelbart, men tyvärr smått, och så fortsatte det.

Efter två timmar gav jag upp swimmet som bara producerade smått, och gick vidare längs med ån. Halva sträckan var omsluten i sankmark vilket gjorde förflyttningen något krånglig, men till slut kunde jag komma fram till ett nytt hett swim. Ett träd hade gått av och hamnat rakt över ån bara en bit ifrån en stor sten som markerade en liten djuphåla. Området mellan stenen och trädet kändes stekhett. För att få igång lite aktivitet började jag loose feeda maggots och det dröjde inte länge innan jag såg en färna som gick upp och tog de sakta sjunkande larverna. Tyvärr drog mina maggots till sig mindre fiske och jag plågades av konstanta mörtnapp. Efter en timme och några omkast senare drog det till mer bestämt i linan, men inget som liknade den klassiska färnaböjen. Spötoppen gungade på ett udda sätt en stund innan jag gjorde mothugg och kände en tyngd i andra änden.

Ni som inte fiskar färna och aldrig har känt en av dessa torpeder bli krokade och gå berserk har verkligen missat något. Om en gädda beskrivs som en lastbil så är färnan en ferrari. Tyvärr kändes fisken i andra änden mer som en minibuss. Den gick dock upp och visade magen innan den stack ner mot djupet igen och jag visste att den var stor, i färnamått mätt. Tyvärr gick den djupt och fastnade i en av alla tusen grenar på botten. Efter lite pillande med håven fick jag loss fisken, men till min stora besvikelse kom det upp en gädda i 1.5kg storlek..

Efter detta antiklimax gav jag upp det heta swimmet och lät det vila. Jag gick över till andra sidan trädet och bytte i samband med detta mitt tackel till ett pater-noster. Eftersom flera färnor visat sig i ytan runt om trädet ville jag få upp räkan en aning från bottnen. Detta gav omgående resultat i en lite djupare bugning som jag tyvärr missade. Jag loose feedade lite maggots och blev tyvärr belönad med mört. Jag bytte swim igen och testade en helt slät sträcka utan karaktär. Efter en timme gav jag upp och vände mot det heta swimmet igen där jag tog gäddan, då det fått vila ordentligt.

Jag loose feedade resten av mina maggots på ett ställe, mellan trädet och stenen, och istället för en cocktail på räka och maggot så bytte jag till endast räka. Dessutom tog jag bort håret och satte räkan rakt på kroken. Efter en kvart fick jag en distinkt färnabugning, en sån där man tror att spöt ska dras ur sitt rodrest, men tyvärr missade jag mothugget trots att jag var snabb. Ut på samma ställe igen med en ny räka. Jag fick ett par mediokra napp efter detta. Två mörtar kom upp och en eller två räkor blev stulna. Efter totalt 7.5 timmes fiske började jag känna mig sliten, trots att jag mest bara suttit, men jag fortsatte ändå nöta samma swim då det som sagt kändes hett.

Efter några minuter fick jag så äntligen nästa ordentliga bugning, och nu vart det fast fisk. Färnan gjorde en tokrusning in mot trädet men jag var med på noterna och lyckades styra ut den mot mitten av ån igen. Den stretade bra men med hård spärr höll jag den borta från rötter och träd på botten. Efter en minut kunde jag håva en vacker silvrig färna i helt okej storlek. 1.98kg landade den på, och simmade glatt hem igen efter ett foto. Efter detta gav jag upp och åkte hem, med ett leende. Känslan man får efter att ha nött upp en svårfångad fisk är fantastisk.

Färna

Skitfiske,

AKTUELLT

Ett hav av plast

Om vi samlade ihop all plast människan har skapat och la ut den över marken, så hade vi täckt hela jordklotet sex gånger om.. Bilden ovan är tagen nyligen i havet utanför Honduras. Jag tror att alla av oss har insett det enorma problem som konsumtion och ofullständig återvinning av plast har skapat, och fortsätter

Den sista stören

Jag såg en fantastisk dokumentär i morse, om belugastören, vars exklusiva rom har gjort den till en av människans mest eftertraktade fångster. Belugan har varit hårt utsatt under en lång tid, men 1972 kom kanske det hårdaste slaget då den enorma kraftverksdammen Djerdap 1 byggdes, 800 kilometer uppströms från mynningen i Svarta havet. Honorna är

Pimpa din Jon boat!

I början av sommaren förra året åkte jag ner till Westgear i Halmstad och hämtade min efterlängtade Jon Boat – En Alumacraft 1236. Tanken från början var att ha en 1036:a som takbåt, men när jag fick se de olika modellerna uppställda bredvid varandra så ändrade jag snabbt planerna och valde 1236:an med tanken att

Gör dina egna vippor!

Guider för att göra sina egna vippor finns i överflöd och därav ska jag hålla det här inlägget kort och koncist. Tanken var att visa mina lösningar med några få bilder och kanske ge både de erfarna och oerfarna vippbyggarna ett par nya idéer. Så som de flesta andra använde jag rensband som material för

Airbrushade jiggskallar

Strax innan jul fick jag nys om TWK Lures som säljer airbrushade jiggskallar. Jag tog en titt på deras sida och tyckte att kvaliteten såg riktigt fin ut. Jag använder just nu Gunslinger och Shiver från Strike Pro till vertikalfisket, med deras färgmatchade skallar, och har sen dess blivit väldigt kräsen och tycker att huvudet

Starweld 1674TL till salu!

Jag tänkte sälja min Starweld då jag ska köpa annan båt. Skrovet är helt nytt och motorn monteras nu i dagarna, modellår 2015. Mitt gamla skrov blev reklamerat p.g.a. ett produktionsfel, därav har jag ett helt nytt. Bensinaren är en Suzuki 40hk årsmodell 2015 som endast gått 126 timmar. Nyservad vid leverans. 7 års garanti

Gör dina egna spöstrumpor!

Eftersom isen bara jävlas och ligger 2-300 meter ut från rampen, och således förhindrar all typ av fiske för tillfället, lirkade jag ur tummen och fixade något som stått på schemat en längre tid – spöstrumpor. Jag transporterar alltid spöna i bilen och problemet med Gunki Shigeki som jag själv använder till abborre är att

Pimpa din Starweld!

Min allra första båt var en gammal perforerad träeka. Jag fick den på en födelsedag av min dåvarande flickvän. Veckan innan hade jag snubblat in på både ivrigt avslutande telefonsamtal och hastigt nedsläckta datorskärmar. Neandertalaren i mig la pusslet innan den mer utvecklade delen av hjärnan fick tänka till, och resultatet blev tjafs, en båt

Gör ditt egna droppfilter v 2.0

Uppdatering från 2017-01-10 Jag bytte cirkulationspump till en Jet 3000 Newa, en riktig dammpump, då fontänpumpen i artikeln inte räckte till. Det tog drygt 4 veckor innan biomedian blev aktiv, alltså hade rätt bakterieflora för att hantera filtreringen. Ytterligare ett tips är att lägga en påse biomedia i botten på filtret, vilket jag inte gjorde

Äntligen en ordentlig dragkamp

Höstfisket har varit minst sagt trögt. Jag har testat lite nytt, kört olika platser och olika sjöar, men inte riktigt hittat rätt. Passen har dessutom varit ganska korta och jag har inte ägnat så mycket energi åt att optimera varje pass till det yttersta. För två-tre år sedan gjorde jag säkert 3-4 förflyttningar per pass