Försommarfisket, en hektisk tid

Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade bloggen med vad som hänt i mitt fiskeliv. Största anledningen är att jag mest flängt runt och försökt fiska allt, och därav har satsningarna känts halvdana och potentiella blogginlägg har därför varit relativt innehållsfattiga. Nu däremot måste jag skriva av mig då jag nästan glömt hälften av fisket som varit. Lätt hänt när man fiskar i stort sett varje ledig stund.

Efter gäddleken bröt jag flötestrollingen helt. Sju månaders konstant gäddfiske räckte och det var tid att lägga om schemat och satsa på annat. Problemet är som alltid att tiden inte räcker till. Våren är hektisk för specimenfiskare där man gärna vill få årets mål på flera arter innan leken är över. Som ni vet så kände jag mig mätt på vertikalfisket efter gös och la bara tre sporadiska korta pass innan fredningen i Mjörn. Resultatet blev över förväntan med en kloss på över 90cm. Därefter kunde jag släppa det fisket helt och fokusera på de mindre krigarna.

Norsen leker ganska lägligt strax innan gösleken och därför kunde jag håva mängder med nors inför en kommande abborrsatsning. Det hann bli ett fåtal abborrpass under början av Maj men jag kunde varken välja plats eller tid då vinden förstörde de flesta dagarna. Abborrsatsningen gick förlorad och med en tappad borre uppskattad till PB-storlek, fick jag tillsammans med resten av fiskesverige se när 1.5 månad i stort sett blåste bort. Jag planerade om och började en nysatsning på färna istället. Jag hade velat ta med id i beräkningarna men tyvärr var idleken redan över. Jag lyckades lägga fem längre pass efter färna under maj-juni och pillade upp fyra över 2kg med topp på 2400g samt ett par mindre. Utöver detta kom det upp ett sjok bonusidar på strax över 2kg. Ett kanonkul fiske som jag saknat under åren som gått. Det senaste passet, som också var absolut bäst, fick jag tyvärr avbryta p.g.a. myggkläckning. Den stora nackdelen med sommarfisket från land.

Blogg_Färna1

Blogg_id

Blogg_Färna2

I början av Juni fick jag ett ryck och bestämde mig för att sticka ner till Antorpa en helg innan sutarna började leka. Jag hade gärna hunnit med en helg i Rögle och en i Ursjön också, men tid och energi räckte inte till. Dessutom är passen i Ursjön väldigt beroende på vind. Jag ska istället försöka ta Ursjön i sommar, och kanske även Rögle. Gärna ett pass i Balla också, men jag får se vad tiden räcker till. Det ska ju fiskas röding och abbore också såklart. Passet i Antorpa blev tyvärr under all kritik. Det var fyra bivvies uppslagna runt sjön när vi kom dit och endast två fiskar hade landats natten innan. Första natten vad händelselös och endast en fisk kom upp. En mycket fin sutare på strax över 4kg. Jag spenderade andra dagen med att noga reka sjön och såg flertalet stora individer i en vik mitt emot swimmet. Sista natten körde vi långdistansfiske, men tyvärr även då helt utan resultat. Den natten blev även resultatlöst för resten av fiskarna, men tur i oturen så gick ett larm när vi sa hejdå till alla på förmiddagen. Även om vi inte fick något själva, så kunde jag i alla fall fota en vacker hona på runt 3.8kg.

Denna och helgen innan har jag äntligen lyckats komma ut med båten utan att behöver ankra upp för att inte blåsa bort. Jag hade lite mört i rätt storlek kvar i tanken och bestämde mig för att göra en satsning på abborre med öring som möjlig bifångst förutom gädda. Ja, öring tar faktiskt även mört och inte bara spinnare, wobbler, skedar och fluga. Jag korde som vanligt med ett flöte bakom båten och med två bottom bouncer rigs på var sin sida. Jag fick ett par borrar och några gäddor under de första 7 timmarna men inget av betydande storlek. Jag sökte även av flera ny områden som tyvärr var helt soprena. Jag bytte ställe igen sent på eftermiddagen och lyckades äntligen pilla upp en borre av någorlunda storlek, 800g blankt. En timme senare kom första hugget på flötesspöt. Ett våldsamt hugg med en följd av ordentliga huvudskakningar. Jag tog upp spöt och kände hur fisken stack mot ytan och med ett smack slet den mörten av kroken. Jag visste direkt att det handlade om öring och inte gädda.

Enveten som jag är stretade jag vidare på samma ställe, och en timme senare fick jag äntligen utdelning. Den här gången slet fisken tag i en av mörtarna på bottnen. När jag tog tag i spöt fick jag veva för kung och fosterland då fisken satte fart mot båten. När den var någon meter under ytan tog det tvärstopp. Den gjorde några huvudskakningar och for iväg i en tokrusning 30-40 meter rakt åt sidan. Tyvärr åt fel sida. Den lyckades gå under båda de andra huvudlinerna, men efter lite trixande fick jag fri fisken utan trassel och kunde koncentrera mig på en ganska lång och hektisk drillning med ett 12-fots feederspö. En fantasisk insjööring på 69cm blev till slut håvad. Ovägd.

Blogg_Öring

Passet därefter tog jag med mig min far och planen var att köra samma typ av fiske men i en annan sjö. Jag tog de sista mörtarna ur tanken och la dem i sumpen. Den här gången fyllde jag sumpen med kranvatten istället för vatten direkt från tanken, och resultatet blev att varenda mört var död inom tre minuter. Detta hända tidigare i våras med nors. Varför vet jag inte, men jag kommer aldrig ta kranvatten till mörten igen. När vi kom till sjön och lagt ner båten så åkte tyvärr min far upp med släpet utan att ta upp stödhjulet. Mannen som konstruerade Fogelstas nya släp inför 2015 måste fått hjärnsläpp. Man kan nämligen inte släppa vinschen utan att ta ner stödhjulet, för då slår handtaget i stödet. Risken är alltså att man glömmer att ta upp stödhjulet igen när man kör upp släpet från rampen, vilket var det som hände. Med död mört och en trasig trailer så var humöret inte direkt på topp.

Vi bestämde oss för att vertikala borre med små jiggar. Fisket var otroligt trögt till en början och det var väldigt svårt att hitta fisk. Vi fick några mindre borrar på ett par hundre gram de första timmarna. Vi bytte sedan ställe mot ett område jag varit nyfiken på länge men inte testat. Resultatet kom omedelbart. I en brant som verkligen luktade storborre såg vi ett flertal fina ekon i mellanvattnet. Jag släppte en liten 2.5-tummare och det small direkt. En fantasik fisk att få på aborrvertikal. 1100g på 44cm.

Blogg_Borre

Därefter körde vi vidare en stund på samma ställe och jag lokaliserade ett brutalt eko strax ovanför bottnen. Den small på omedelbart och tyngden kändes lovande. Jag tog en fin gädda på 11900g på samma lätta abborrspö i januari, och jag tyckte att denna kändes någorlunda lika – Orubblig alltså. Jag vågade hoppas på en tia, men när jag kämpat med den en bra stund och vi fått upp den till ytan så var den tyvärr något mindre än väntat. 102cm och förmodligen strax under 7kg.

Därefter körde vi vidare till ett område som jag siktat in mig på som avslut för dagen. Här hittade vi äntligen både betesfisk och abborre, och dagen kunde avslutas med ett par fina huggvilliga halvkilosborrar. i morgon bär det av till vättern för rödingvertikal. Taggad!

Skitfiske,

AKTUELLT

Ett hav av plast

Om vi samlade ihop all plast människan har skapat och la ut den över marken, så hade vi täckt hela jordklotet sex gånger om.. Bilden ovan är tagen nyligen i havet utanför Honduras. Jag tror att alla av oss har insett det enorma problem som konsumtion och ofullständig återvinning av plast har skapat, och fortsätter

Den sista stören

Jag såg en fantastisk dokumentär i morse, om belugastören, vars exklusiva rom har gjort den till en av människans mest eftertraktade fångster. Belugan har varit hårt utsatt under en lång tid, men 1972 kom kanske det hårdaste slaget då den enorma kraftverksdammen Djerdap 1 byggdes, 800 kilometer uppströms från mynningen i Svarta havet. Honorna är

Pimpa din Jon boat!

I början av sommaren förra året åkte jag ner till Westgear i Halmstad och hämtade min efterlängtade Jon Boat – En Alumacraft 1236. Tanken från början var att ha en 1036:a som takbåt, men när jag fick se de olika modellerna uppställda bredvid varandra så ändrade jag snabbt planerna och valde 1236:an med tanken att

Gör dina egna vippor!

Guider för att göra sina egna vippor finns i överflöd och därav ska jag hålla det här inlägget kort och koncist. Tanken var att visa mina lösningar med några få bilder och kanske ge både de erfarna och oerfarna vippbyggarna ett par nya idéer. Så som de flesta andra använde jag rensband som material för

Airbrushade jiggskallar

Strax innan jul fick jag nys om TWK Lures som säljer airbrushade jiggskallar. Jag tog en titt på deras sida och tyckte att kvaliteten såg riktigt fin ut. Jag använder just nu Gunslinger och Shiver från Strike Pro till vertikalfisket, med deras färgmatchade skallar, och har sen dess blivit väldigt kräsen och tycker att huvudet

Starweld 1674TL till salu!

Jag tänkte sälja min Starweld då jag ska köpa annan båt. Skrovet är helt nytt och motorn monteras nu i dagarna, modellår 2015. Mitt gamla skrov blev reklamerat p.g.a. ett produktionsfel, därav har jag ett helt nytt. Bensinaren är en Suzuki 40hk årsmodell 2015 som endast gått 126 timmar. Nyservad vid leverans. 7 års garanti

Gör dina egna spöstrumpor!

Eftersom isen bara jävlas och ligger 2-300 meter ut från rampen, och således förhindrar all typ av fiske för tillfället, lirkade jag ur tummen och fixade något som stått på schemat en längre tid – spöstrumpor. Jag transporterar alltid spöna i bilen och problemet med Gunki Shigeki som jag själv använder till abborre är att

Pimpa din Starweld!

Min allra första båt var en gammal perforerad träeka. Jag fick den på en födelsedag av min dåvarande flickvän. Veckan innan hade jag snubblat in på både ivrigt avslutande telefonsamtal och hastigt nedsläckta datorskärmar. Neandertalaren i mig la pusslet innan den mer utvecklade delen av hjärnan fick tänka till, och resultatet blev tjafs, en båt

Gör ditt egna droppfilter v 2.0

Uppdatering från 2017-01-10 Jag bytte cirkulationspump till en Jet 3000 Newa, en riktig dammpump, då fontänpumpen i artikeln inte räckte till. Det tog drygt 4 veckor innan biomedian blev aktiv, alltså hade rätt bakterieflora för att hantera filtreringen. Ytterligare ett tips är att lägga en påse biomedia i botten på filtret, vilket jag inte gjorde

Äntligen en ordentlig dragkamp

Höstfisket har varit minst sagt trögt. Jag har testat lite nytt, kört olika platser och olika sjöar, men inte riktigt hittat rätt. Passen har dessutom varit ganska korta och jag har inte ägnat så mycket energi åt att optimera varje pass till det yttersta. För två-tre år sedan gjorde jag säkert 3-4 förflyttningar per pass