Nytt i arsenalen!

Hej gott folk! Ni som följer bloggen och ni som känner mig vet att jag lider av utmattningssyndrom sedan en lång tid tillbaka. Diagnosen utmattningssyndrom är relativt ny och ställdes första gången 2011 av en psykolog. Innan dess användes diagnosen utmattningsdepression som nu är både utdaterad och totalt felaktig, då man måste skilja på utmattning och depression. På svenska handlar det om utbrändhet. Något som drabbar fler och fler, och går ner i åldrarna. De flest som drabbas är 60-talister, främst kvinnor, samt unga vuxna runt 30. P.g.a. hur samhället utvecklats så har även yngre vuxna enda ner i 20-års åldern börjat drabbas av lättare utmattningssyndrom, vilket är en oroande utveckling.

Tidigt i november fram till i mitten av mars var jag tvungen att lägga fisket helt på hyllan. Januari fram till i början av mars var det så illa att jag inte kunde göra någonting. Jag kunde ligga ner och pussla 10-20 minuter om dagen, och läsa några sidor. Öronproppar, neddragna persienner, tigerbalsam, ipren och sömntabletter var min vardag. Idag, bara några månader senare, mår jag otroligt nog mycket bättre. Den senaste månaden har gått i rasande fart. För snabbt vissa dagar, med bakslag som följd, men i det stora hela är jag som en ny människa. Eller, en skugga av den gamla jag, men på väg mot att bli hel igen. Och lyckligt nog har det fysiska repat sig betydligt fortare än efter min stora krasch i februari 2014, och därav har jag förhoppningar om att snart komma ut på sjön.

En av få positiva saker med att inte kunna göra någonting är att man får bra koll på sin fiskeutrustning. Jag orkade inte pilla med grejerna till en början, men jag kunde fundera och klura över vad jag behövde och hur jag ville fiska i framtiden. Jag började skriva en liten inköpslista så sakta, och när jag väl kunde surfa en kort stund varje dag så började jag spana efter prylar. Framförallt på den Amerikanska och Japanska marknaden. Under hösten hade jag börjat kolla runt på utrustning för bass, och jag fortsatte på samma spår. Jag är av den åsikt att den Amerikanska och Japanska marknaden håller högre klass än den svenska, och att det finns mycket kul att hämta hem i form av både utrustning, tekniker och metoder.

Förutom utrustningen hade jag nu tid att planera lite byggnationer på båten som legat på is under fiskesäsongen förra året. Båten, en Starweld 1674, är ju relativt ny och jag hade precis hunnit fiska in den ordentligt och känt av vad som fattades innan vintern kom. Nu under månaden som varit har jag gjort några påbyggnader på båten som blev riktigt bra. Dock försöker jag sälja in dessa väl dokumenterade projekt som förhoppningsvis kommer med i en tidning framöver, och därav kan jag inte visa dem på bloggen än.

Angående utrustning så var det som sagt främst bassutrustning jag sökte, som går att implementera i vårat abborrfiske här hemma i Sverige. Planen var att antingen köpa hem spön från Dobyns i USA, eller Daiwas Zillion-serie som vi inte har hemma i Sverige. Men efter mycket ältande så insåg jag att det blev för dyrt. Priserna är riktigt bra i USA, men skicka efter dem kan snabbt bli en dyr process då man betalar frakt, tullavgift och moms. Jag har vänner som ibland åker över till USA och ett alternativ hade varit att be dem köpa prylarna och helt enkelt chansat på att slippa tulla dem, vilket ofta går om man gör på rätt sätt, men jag var otålig och villa ha prylarna redan nu i vår. Så, istället för att köpa spön via den Amerikanska marknaden så började jag söka inom Europa. Ett alternativ var Sportex från Tyskland. Jag äger ett Black Arrow sedan tidigare som jag är toknöjd med, men de hade inte riktigt vad jag sökte den här gången. Istället fick det bli ett Gunki Shigeki C 195M som snabbt blivit populärt i Sverige. Vid första anblick är spöt riktigt fint, men jag har ju inte testat det än. Tanken var att detta spö skulle användas för traditionellt jiggfiske, och att jag skulle komplettera med ett annat specifikt för crankbait.

Till crankbaitfisket krävs en kraftigare klinga med toppig aktion, som är snabb nog att kunna jerka de mindre betena som ibland kan ha stort motstånd i vattnet beroende på ifall de har sked eller ej, och hur den är utformad. En vän hade nyligen köpt ett Shimano Yasei Crankbait som han rekommenderade, och eftersom Yasei ofta har lite toppigare aktion på sina klingor så beställde jag ett. När jag väl fick hem spöt så var det dock mjukare än väntat. Trots högre klassat än Gunkispöt så var det både mjukare och tunnare, och kändes mer lämpat för jiggfiske. Gunkis spö däremot som är lite kraftigare känns mer lämpat för crankbaitfiske än för jiggfiske.. Så, även om det inte blev som jag tänkte mig så har jag nu ett spö för det traditionella jiggfisket och ett för crankbait. Nu finns båda dessa spön i några få Svenska butiker om man vill känna på dem innan ett köp, så jag har inget att skylla på, men jag tycker ändå att de bör klassa spöna bättre. Känns som att kastvikt och aktion är helt taget ur luften på många spön idag.

Angående rullar till dessa spön så valde jag mellan tre stycken olika. Daiwas nya Zillion 1016, Shimanos nya Curado 71 Xg och ABUs Revo MGX. Jag har en Zillion 1516 sedan tidigare, 2015 års modell, vilket är nästan samma rulle men något större än årets 1016. Det är en grymt fin rulle som är till för bassfiske, men den är något dyrare än Curadon och det man betalar för är egentligen Zillions TWS-system, som är en riktigt schysst feature, men som inte riktigt berättigar 1000kr extra per rulle. Dessutom är Zillion något större än Curadon, och storleken är helt klart en avgörande faktor vid finessfisket. Även om båda rullarna har liknande kastegenskaper så vill jag ha en lite mindre och lättare rulle i handen. Curadon dessutom är gjord specifikt för att kasta lättare bassbeten och passar därför ypperligt till vårat abborrfiske. ABUs MGX och MGXtreme är två rullar som slagit hårt även i Amerika och Japan, och håller högsta klass. Jag har ägt en MGX sedan tidigare och är tokförtjust i den, men här var det priset som avgjorde, samt att Curadon förmodligen är lite vassare när det kommer till kastegenskaper. Jag beställde två stycken från Japan Tackle då de inte finns i Sverige än. Japan Tackle är kanon och finns både som webbutik och på Ebay. Frakten från Japan är lite billigare än från USA och paketet kommer fram till dörren på mindre än en vecka. De har grym service och om man ber snäll så kan de justera paketets värde en aning för att minska tullavgiften och momsen. Rekommenderas!

Rullar

Angående lina så var tanken att använda Slide braid till jiggfisket och fluorocarbon till crankbait. Slide braid är den spunna linan med högst kvalitet i Sverige och det enda negativa är priset som ligger på över 6kr metern. Fluorocarbon däremot har vi sparsamt med i Sverige, i alla fall till huvudlina. Berkleys trilene är väl den lina som funnits på marknaden längst och är en okej lina till bra pris. Den är stryktålig och p.g.a. priset är den mycket populär bland trollingfiskare. Däremot tycker jag att den är halvdan som kastlina. Planen var från början att köpa någon av Seaguars linor via ebay, en av väldens ledande märken för fluorocarbonlinor, men precis innan jag skulle beställa så såg jag att Sportfiskeprylar tagit in Bushido, en lina från Amerika. Eftersom jag ändå skulle lägga en beställning på lite Stormjiggar och småprylar så köpte jag en spole, och jag måste säga att den känns riktigt fin!

Förutom abborrfisket så klurade jag en hel del på trollingfisket. Förra året fick jag ett tillfälle att köpa en fin ny trollingutrustning till bra pris och slog till direkt. Jag gjorde valet att köpa rullar utan räkneverk, och de flesta som läser detta tycker nog att jag valde fel. Sedan länge har rullar med räkneverk varit standard för de lite mer seriösa trollarna, och jag förstår varför. Det är smidigt att kunna släppa lina och veta exakt hur många fot bakom båten som betet befinner sig. Mitt resonemang vid köp av rullar utan räkneverk var dock tagit ur kvalitetssynpunkt. Trollingrullar är idag relativt billiga jämfört med vanliga multirullar och i min värld får man vad man betalar för. Jag köpte 8 stycken Abu Ambassadeur 5501C, kvalitetsrullar som egentligen är till för normalt spinnfiske men även funkar till både trolling och isfiske. Dessa rullar är riktiga slitvargar och ligger på runt 1500kr i butik, men jag fick dem för 1000kr styck. Ifall jag hade köpt räkneverk så hade valet förmodligen varit mellan Daiwas Sealine SG27 (som inte finns i Sverige) och Okuma Cold Water. Dessa två rullar ligger båda på strax över 1000kr styck, vilket alltså är billigare än Amba 5501C, men med räkneverk. Man betalar alltså mindre för en rulle med en extra feature, och därav åker kvaliteten ett par snäpp ner. När jag kunde få 5501C för samma pris som dessa två rullar med räkneverk, så föll valet på Amban eftersom den rent kvalitetsmässigt är ett par snäpp över de andra.

För att komma runt problemet med att inte ha räkneverk på rullen så var planen att köpa en multicolor lina så småningom. Den enda linan som fanns på Svenska marknaden förra året var Power Pros multicolor, som är nästan dubbelt så dyr som den vanliga Power Pro linan. I år däremot fick vi in ytterligare en multicolor lina på marknaden, och denna till betydligt bättre pris – endast 1kr metern! Linan är Daiwas J-Braid X8 multicolor från Japan. Den kom till USA förra året och innan jag köpte en spole så kollade jag runt på Amerikanska forum för att se om kvaliteten verkligen kunde jämföras med Power Pros dyrare lina, och det jag fann var att linan är mycket omtyckt. Det enda negativa är att den tydligen är något skavkänslig i lägre dimensioner, och jag har hört ett flertal som haft problem med att linan skaver av sig själv om man slarvar med knutarna. Dessutom har jag hört att den släpper färg, dock inte så att den bleknar. Ingen av dessa två negativa egenskaper har jag märkt på den 0.28mm tjocka linan jag köpte till mina trollingrullar. Knutar håller, den släpper ingen färg och den är väldigt mjuk.

Lina

Utöver dessa utökningar i arsenalen så har jag köpt en hel del nya beten, däribland Storms R.I.P. shad som jag är mycket förtjust i. Jag, som många andra, väntar såklart på Storms nya viktsystem som ska släppas under April. Att en så liten idé kan vara så bra! Sen har jag även pysslat med spöband här hemma. När jag skulle lägga en beställning på beten så tog jag med 10 spöband till mina trollingspön, då jag transporterar dem i bilen och gärna har dem hopfällda. Men, 50kr per spöband blev då helt plötsligt 500kr.. det kändes som ett hutlöst pris för lite kardborreband. Så istället för att köpa märkesband via en fiskebutik så fixade jag kardborreband på löpmeter via en textilaffär och tog fram symaskinen. Dessa kardborreband blev betydligt starkare än dem man köper, och alla 10 gick på 75kr istället för 500kr. Ett tips.

Spöband01

Spöband02

Spöband03

Så, nu är nästan allt klart på båten och all utrustning är i topptrim. Snart hoppas jag att vara på sjön igen! Skitfiske på er.

AKTUELLT

Ett hav av plast

Om vi samlade ihop all plast människan har skapat och la ut den över marken, så hade vi täckt hela jordklotet sex gånger om.. Bilden ovan är tagen nyligen i havet utanför Honduras. Jag tror att alla av oss har insett det enorma problem som konsumtion och ofullständig återvinning av plast har skapat, och fortsätter

Den sista stören

Jag såg en fantastisk dokumentär i morse, om belugastören, vars exklusiva rom har gjort den till en av människans mest eftertraktade fångster. Belugan har varit hårt utsatt under en lång tid, men 1972 kom kanske det hårdaste slaget då den enorma kraftverksdammen Djerdap 1 byggdes, 800 kilometer uppströms från mynningen i Svarta havet. Honorna är

Pimpa din Jon boat!

I början av sommaren förra året åkte jag ner till Westgear i Halmstad och hämtade min efterlängtade Jon Boat – En Alumacraft 1236. Tanken från början var att ha en 1036:a som takbåt, men när jag fick se de olika modellerna uppställda bredvid varandra så ändrade jag snabbt planerna och valde 1236:an med tanken att

Gör dina egna vippor!

Guider för att göra sina egna vippor finns i överflöd och därav ska jag hålla det här inlägget kort och koncist. Tanken var att visa mina lösningar med några få bilder och kanske ge både de erfarna och oerfarna vippbyggarna ett par nya idéer. Så som de flesta andra använde jag rensband som material för

Airbrushade jiggskallar

Strax innan jul fick jag nys om TWK Lures som säljer airbrushade jiggskallar. Jag tog en titt på deras sida och tyckte att kvaliteten såg riktigt fin ut. Jag använder just nu Gunslinger och Shiver från Strike Pro till vertikalfisket, med deras färgmatchade skallar, och har sen dess blivit väldigt kräsen och tycker att huvudet

Starweld 1674TL till salu!

Jag tänkte sälja min Starweld då jag ska köpa annan båt. Skrovet är helt nytt och motorn monteras nu i dagarna, modellår 2015. Mitt gamla skrov blev reklamerat p.g.a. ett produktionsfel, därav har jag ett helt nytt. Bensinaren är en Suzuki 40hk årsmodell 2015 som endast gått 126 timmar. Nyservad vid leverans. 7 års garanti

Gör dina egna spöstrumpor!

Eftersom isen bara jävlas och ligger 2-300 meter ut från rampen, och således förhindrar all typ av fiske för tillfället, lirkade jag ur tummen och fixade något som stått på schemat en längre tid – spöstrumpor. Jag transporterar alltid spöna i bilen och problemet med Gunki Shigeki som jag själv använder till abborre är att

Pimpa din Starweld!

Min allra första båt var en gammal perforerad träeka. Jag fick den på en födelsedag av min dåvarande flickvän. Veckan innan hade jag snubblat in på både ivrigt avslutande telefonsamtal och hastigt nedsläckta datorskärmar. Neandertalaren i mig la pusslet innan den mer utvecklade delen av hjärnan fick tänka till, och resultatet blev tjafs, en båt

Gör ditt egna droppfilter v 2.0

Uppdatering från 2017-01-10 Jag bytte cirkulationspump till en Jet 3000 Newa, en riktig dammpump, då fontänpumpen i artikeln inte räckte till. Det tog drygt 4 veckor innan biomedian blev aktiv, alltså hade rätt bakterieflora för att hantera filtreringen. Ytterligare ett tips är att lägga en påse biomedia i botten på filtret, vilket jag inte gjorde

Äntligen en ordentlig dragkamp

Höstfisket har varit minst sagt trögt. Jag har testat lite nytt, kört olika platser och olika sjöar, men inte riktigt hittat rätt. Passen har dessutom varit ganska korta och jag har inte ägnat så mycket energi åt att optimera varje pass till det yttersta. För två-tre år sedan gjorde jag säkert 3-4 förflyttningar per pass