Pimpa din Jon boat!

I början av sommaren förra året åkte jag ner till Westgear i Halmstad och hämtade min efterlängtade Jon Boat – En Alumacraft 1236. Tanken från början var att ha en 1036:a som takbåt, men när jag fick se de olika modellerna uppställda bredvid varandra så ändrade jag snabbt planerna och valde 1236:an med tanken att ha den på släp istället för på biltaket. Alumacraft 1236 är 370cm lång, 140cm bred och väger 58kg, vilket gör den väldigt otymplig som takbåt för en ensam fiskare, men går utmärkt att lyfta upp om man är två. Eftersom jag både fiskar ensam och i sällskap så behövde jag kompromissa mellan storlek och portabilitet. Släpet gör naturligtvis hela ekipaget bra mycket dyrare, men samtidigt finns det inget fiskeställe där jag specifikt behöver en båt på biltaket. Huvudsaken är att båten i sig går att sjösätta vart som helst, inte hur den transporteras.

Jag hade länge planerat en ganska omfattande abborrsatsning och kravet var som sagt någon typ av båt som gjorde det möjligt att komma åt de där vattnen som inte har en tillräckligt bra ramp för 5-metaren, eller ingen ramp alls. I min värld finns det bara två alternativ till den här typen av vatten – en Jon boat eller en kajak, och eftersom jag både fiskar ensam och tillsammans med min pappa så var valet ganska givet. Nu har jag hårdtestat båten i nästan ett år och är toknöjd. Men, jag har jobbat mycket med bl.a. komfort, portabilitet och effektivitet för att få båten precis så som jag vill ha den, och det ska vi ta en närmare titt på.

När jag fick hem båten förra sommaren satte jag på två relativt billiga stolar med snabbfästen i hårdplast. Jag förstärkte även tofterna med aluminium där stolarna satt, då torfterna i sig är gjorda av tunn aluminiumplåt som gärna flexar. Motorn jag använde till en början var en aktermonterad Watersnake 55lb, och jag monterade även RAM-kulor på aktertoften som gjorde det möjligt för mig att sätta fast ett portabelt ekolod samt en portabel givare på sidan av båten. Denna setup kräver två 80ah batterier för en heldags fiske. Den aktermonterade elmotorn suger ur ett av batterierna fortare än man tror, och vid pass på runt 8 timmar var jag tvungen att skifta batterier för att kunna ta mig hem.

Det här året uppgraderar jag båten med nya stolar för bättre komfort, mattbeklädd behandlad plywood längs med tofterna för att stabilisera aluminiumet, transporthjul och frontmonterad elmotor. Stolarna jag valde är Premium Skipper från Springfield och snabbfästena för stolarna är vanliga quick release fästen i hårdplast. Snabbfästet för den frontmonterade elmotorn är fäst med Alumacrafts egna Bracket som är gjord för deras Jon boats. Alla dessa tillbehör gfår att köpa hos bl.a. Westgear. Transporthjulen köpte jag av en man i Göteborg som gör dessa hemma i garaget. Han har själv använt dem till gummibåtar under ett par år, och de finns i tre olika storlekar beroende på ekipagets vikt. Otroligt smidiga hjul och förmodligen det bästa man kan få tag på just nu. För mer information om hjulen kontakta Westgear eller Robert Perneborn på telefonnummer 0706640947, alternativt email robert@perneborn.se.
 

0 kommentarer

AKTUELLT

Den sista stören

Jag såg en fantastisk dokumentär i morse, om belugastören, vars exklusiva rom har gjort den till en av människans mest eftertraktade fångster. Belugan har varit hårt utsatt under en lång tid, men 1972 kom kanske det hårdaste slaget då den enorma kraftverksdammen Djerdap 1 byggdes, 800 kilometer uppströms från mynningen i Svarta havet. Honorna är

Pimpa din Jon boat!

I början av sommaren förra året åkte jag ner till Westgear i Halmstad och hämtade min efterlängtade Jon Boat – En Alumacraft 1236. Tanken från början var att ha en 1036:a som takbåt, men när jag fick se de olika modellerna uppställda bredvid varandra så ändrade jag snabbt planerna och valde 1236:an med tanken att

Gör dina egna vippor!

Guider för att göra sina egna vippor finns i överflöd och därav ska jag hålla det här inlägget kort och koncist. Tanken var att visa mina lösningar med några få bilder och kanske ge både de erfarna och oerfarna vippbyggarna ett par nya idéer. Så som de flesta andra använde jag rensband som material för

Airbrushade jiggskallar

Strax innan jul fick jag nys om TWK Lures som säljer airbrushade jiggskallar. Jag tog en titt på deras sida och tyckte att kvaliteten såg riktigt fin ut. Jag använder just nu Gunslinger och Shiver från Strike Pro till vertikalfisket, med deras färgmatchade skallar, och har sen dess blivit väldigt kräsen och tycker att huvudet

Starweld 1674TL till salu!

Jag tänkte sälja min Starweld då jag ska köpa annan båt. Skrovet är helt nytt och motorn monteras nu i dagarna, modellår 2015. Mitt gamla skrov blev reklamerat p.g.a. ett produktionsfel, därav har jag ett helt nytt. Bensinaren är en Suzuki 40hk årsmodell 2015 som endast gått 126 timmar. Nyservad vid leverans. 7 års garanti

Gör dina egna spöstrumpor!

Eftersom isen bara jävlas och ligger 2-300 meter ut från rampen, och således förhindrar all typ av fiske för tillfället, lirkade jag ur tummen och fixade något som stått på schemat en längre tid – spöstrumpor. Jag transporterar alltid spöna i bilen och problemet med Gunki Shigeki som jag själv använder till abborre är att

Pimpa din Starweld!

Min allra första båt var en gammal perforerad träeka. Jag fick den på en födelsedag av min dåvarande flickvän. Veckan innan hade jag snubblat in på både ivrigt avslutande telefonsamtal och hastigt nedsläckta datorskärmar. Neandertalaren i mig la pusslet innan den mer utvecklade delen av hjärnan fick tänka till, och resultatet blev tjafs, en båt

Gör ditt egna droppfilter v 2.0

Uppdatering från 2017-01-10 Jag bytte cirkulationspump till en Jet 3000 Newa, en riktig dammpump, då fontänpumpen i artikeln inte räckte till. Det tog drygt 4 veckor innan biomedian blev aktiv, alltså hade rätt bakterieflora för att hantera filtreringen. Ytterligare ett tips är att lägga en påse biomedia i botten på filtret, vilket jag inte gjorde

Äntligen en ordentlig dragkamp

Höstfisket har varit minst sagt trögt. Jag har testat lite nytt, kört olika platser och olika sjöar, men inte riktigt hittat rätt. Passen har dessutom varit ganska korta och jag har inte ägnat så mycket energi åt att optimera varje pass till det yttersta. För två-tre år sedan gjorde jag säkert 3-4 förflyttningar per pass

Gör dina egna tafsar!

Mina blogginlägg och artiklar har uppmärksammats mer och mer, och under förra månaden fick jag ett erbjudande om att samarbeta med Fiskejournalen vilket är ett lyft för mig som skribent och en fantastisk chans att nå ut till fler läsare via bloggen. Dessutom får jag tillfället att knyta nya kontakter samt umgås och fiska med