Supersize på fuskmetod

Pelagiskt prickskytte, är det fusk? Debatten blossade upp på allvar igen när Jan-O postade en grym supersize fångst från sitt hemmavatten, och som vanligt kom ingen fram till något nytt. De som tycker pelagiskt prickskytte är fusk tycker det förmodligen fortfarande, och vi som tycker om metoden fiskar fortfarande. Själv la jag mig inte i diskussionen då jag inte kände att jag hade något nytt att tillägga. Men nu när min drömfångst äntligen synat båten så har jag lite statistik att tillföra. Men vi börjar med den gångna veckan.

Efter en tredje omkoppling av elen i min nya båt så fungerade äntligen allt som det skulle. Premiärfisket med båten har minst sagt varit grymt bra. Första passet körde jag flötestrolling med ett tungt dubbelhugg, en ovägd varg på runt 7kg, en vertikalad gös på runt 5kg och lite småfisk. Turen efter körde jag mitt sista flötestrollingpass, och efter en tappad gädda av storlek och lite småfisk så bröt jag trollingen, släppte ut betesfisken och bytte om till vertikal. Vädret hade blivit besvärligt och jag åkte över sjön mot läsida. Några timmars vertikal på en het plats gav tre pelagiska fiskar på runt 5kg innan jag gav upp för dagen.

Efter detta kände jag mig mätt på vertikalfisket, men då jag fortfarande ville ut med båten och gäddsäsongen var helt över, så blev det ett dedikerat vertikalpass ändå. Jag rampade vid halv åtta på morgonen och gled ut på ett spegelblankt vatten täckt av en tunn dimma. Efter år av erfarenhet visste jag redan vilka stråk jag skulle söka av och jag började på norra sidan av sjön då vinden skulle tillta på eftermiddagen och göra den sträckan ofiskbar. Då det varit frostgrader på natten var jag övertygad om att morgonfisket skulle vara riktigt trögt, men jag hade fel. Första pelagiska gösen small på redan efter 15 minuter och mätte 74cm. Efter detta körde jag runt lite i samma område och drog några matgösar bara för att koppla av och få hem lite middag.

Jag fortsatte att söka av båda sidorna av en djup spricka och tappade tyvärr en fin pelagisk gös precis intill håven, uppskattad till samma storlek som den innan. Efter detta kom en vän förbi och jag demonstrerade båten och hur jag använde ekoloden ett tag. Magen började klaga och det visade sig att klockan hade sprungit iväg mot lunch. Jag åkte över sjön och mötte upp min fiskekompanjon som precis kommit hem till Sverige och var nyfiken på mitt nya köp. Återigen vart det skitsnack och en titt på båten, samt hjälp med att fota till en framtida artikel. Som ni märker tilltalar inte vertikalfisket på samma sätt längre. För tre år sedan hade jag sittit som frälst och glott på ekolodet utan en minuts vila.

Jag och min vän körde mot det stället som jag passet innan tog tre pelagiska fiskar på, och började sakta söka ekon. Det såg relativt tomt ut och efter en timme gjorde jag en liten förflyttning mot en brant som jag helt förbisett under alla de år jag fiskat på sjön. Jag tacklade samtidigt en ny mörkare jigg då jag kände att vädret ändrats, och att de ljusa jiggarna jag använt under morgonen inte var rätt val längre. Jag hittade snabbt en fisk som jag släppte på, men som simmade åt sidan. Jag följde efter den med hjälp av Si och hamnade till min förvåning över en annan fisk som stod väldigt högt upp och som förmodligen undgått LSS-givaren. Ekot såg inte särskillt bra ut, och jag funderade på att åka vidare, men ändrade mig i sista sekund och släppte. Den stod på drygt 5 meter över 15-20 meter. Jiggen presenterades en meter ovanför fisken som sakta steg. Efter att den synat betet några sekunder kände jag ett lätt men bestämt hugg. Mothugget satt tungt och jag kände direkt att det var en bättre fisk.

Fighten blev relativt kort. Till skillnad från gösar i 5kg-storlek så vände denna buken till och tog språng ner mot djupet, men jag drillade den hårt och fick upp den efter två kortare rusningar. Väl i håven tyckte jag att den såg alldeles för kort ut, men buken tydde på en riktigt tung fisk. Jag tog upp mobilen direkt, ringde min vän som bara låg några hundra meter bort och sa att jag kanske hade ett nytt PB i håven. När han kom över och ville att jag skulle lyfta upp gösen och visa den så kände jag vikten för första gången, och det var tungt. Jag la ner den i nätet igen och förberedde matta, vågsäck, våg, kamera och måttband medan min vän hoppade över och ankrade sin båt en bit bort med elmotorn. Väl i vågkassen så trodde jag inte mina ögon. 8200gram.. och jag som var övertygad om att fisken bara vägde strax över 6500.

Jag vet inte om jag blivit helt blind efter 7 månaders gäddfiske, eller att fisken bara såg kort ut p.g.a. att den var klotrund. Måttbandet visade hela 91cm och vi båda stod som fågelholkar när vi insåg hur stor den faktiskt var. Först då kände jag glädjen av att äntligen spräckt den magiska gränsen. En otrolig fångst, och så grymt kul att få dela glädjen med någon som man slitit tillsammans med under åren. Efter lite fotande och en snabb release kunde jag slappna av och bara njuta av stunden.

Zander_8200g_91cm_Lowres

Jag började vertikalfiska hösten 2011 om jag inte minns fel, och redan året därpå började jag snegla på det pelagiska prickskyttet. 2012 och 2013 spenderades nästan uteslutet med vertikalfiske, och 2013 helt med pelagiskt prickskytte. Det är många pass som ligger bakom den här gösen. När jag kom hem och satt med bilderna framför mig så kom känslorna fram på riktigt. Vi som inte bara har fisket som hobby, utan som livsstil, passion och drivkraft i livet, lägger enormt med energi på att lyckas med våra mål. Den här dagen hade jag lyckan att förverkliga en av mina drömmar.

Så är vertikalfisket fusk? Är det en metod som slår allt annat med hästlängder? Jag tror att de flesta som stör sig är irriterade på hur enkelt det är att få relativt stora gösar snabbt för egentligen vem som helst som är villig att öppna plånboken, och det stämmer till viss del. Med svindyra ekolod och normalbegåvning, samt lite research på internet, är det inte svårt att ta sin första pelagiska gös. Men om man skulle lägga samma summa pengar på ett par trollingspön, beten och djupriggar så är jag övertygad om att man skulle få samma resultat. En gös är inte mer benägen att ta en jigg som dinglar framför näsan på dem i några sekunder, än en wobbler som sakta simmar förbi. Med 6-8 trollingspön ute så täcker man en yta som är större än vad du effektivt söker av med SideImaging. Ifall alla de som vertikalfiskar idag, istället börjar trollingfiska, så skulle fisketrycket snarare öka än minska.

Under vintern är gösen nästan ofiskbar för en vertikalfiskare. Jag har fått en del fångster på flötestrolling den här vintern, men uteslutet under gryning och skymning. Jag la två dedikerade vertikalpass på gös i vintras och fick en pelagisk fisk efter hårt slit. Denna tog i gryning. Under högsommaren tycker jag att 80% av passen är riktigt tröga med kanske en pelagisk fisk per pass och någon matfisk. Sen kommer det ett och annat sommarpass där gösen är på hugget och man kan ta 15-20 bottengösar på en dag. Under våren, strax innan leken, kan gösarna vara riktigt på hugget och på ett bra pass kan man få ett par pelagiska gösar. Under hösten, om man prickar rätt tid, kan man ha ett grymt bra fiske som liknar vårfisket, men fångsterna är aldrig sensationella som många verkar tro.

Vissa stör sig på metoden i sig och vissa tror att metoden är så effektiv att den kommer påverka gösbeståndet negativt. själv tycker jag att metoden i sig är kanonkul, även om jag är mätt på den för tillfället. Och jag är övertygad om att den inte är effektiv nog att störa gösbeståndet. I alla fall inte i Mjörn där Alingsås sportfiskeförening under 2014 tog bort minimimåttet och bokstavligt talat uppmanar vertikalfiskare att plocka hem smågös för att få ett hållbart bestånd gös i sjön, där det nu kryllar av dem i bebisformat. Trots många års vertikalfiske.

Skitfiske,

0 kommentarer

AKTUELLT

Den sista stören

Jag såg en fantastisk dokumentär i morse, om belugastören, vars exklusiva rom har gjort den till en av människans mest eftertraktade fångster. Belugan har varit hårt utsatt under en lång tid, men 1972 kom kanske det hårdaste slaget då den enorma kraftverksdammen Djerdap 1 byggdes, 800 kilometer uppströms från mynningen i Svarta havet. Honorna är

Pimpa din Jon boat!

I början av sommaren förra året åkte jag ner till Westgear i Halmstad och hämtade min efterlängtade Jon Boat – En Alumacraft 1236. Tanken från början var att ha en 1036:a som takbåt, men när jag fick se de olika modellerna uppställda bredvid varandra så ändrade jag snabbt planerna och valde 1236:an med tanken att

Gör dina egna vippor!

Guider för att göra sina egna vippor finns i överflöd och därav ska jag hålla det här inlägget kort och koncist. Tanken var att visa mina lösningar med några få bilder och kanske ge både de erfarna och oerfarna vippbyggarna ett par nya idéer. Så som de flesta andra använde jag rensband som material för

Airbrushade jiggskallar

Strax innan jul fick jag nys om TWK Lures som säljer airbrushade jiggskallar. Jag tog en titt på deras sida och tyckte att kvaliteten såg riktigt fin ut. Jag använder just nu Gunslinger och Shiver från Strike Pro till vertikalfisket, med deras färgmatchade skallar, och har sen dess blivit väldigt kräsen och tycker att huvudet

Starweld 1674TL till salu!

Jag tänkte sälja min Starweld då jag ska köpa annan båt. Skrovet är helt nytt och motorn monteras nu i dagarna, modellår 2015. Mitt gamla skrov blev reklamerat p.g.a. ett produktionsfel, därav har jag ett helt nytt. Bensinaren är en Suzuki 40hk årsmodell 2015 som endast gått 126 timmar. Nyservad vid leverans. 7 års garanti

Gör dina egna spöstrumpor!

Eftersom isen bara jävlas och ligger 2-300 meter ut från rampen, och således förhindrar all typ av fiske för tillfället, lirkade jag ur tummen och fixade något som stått på schemat en längre tid – spöstrumpor. Jag transporterar alltid spöna i bilen och problemet med Gunki Shigeki som jag själv använder till abborre är att

Pimpa din Starweld!

Min allra första båt var en gammal perforerad träeka. Jag fick den på en födelsedag av min dåvarande flickvän. Veckan innan hade jag snubblat in på både ivrigt avslutande telefonsamtal och hastigt nedsläckta datorskärmar. Neandertalaren i mig la pusslet innan den mer utvecklade delen av hjärnan fick tänka till, och resultatet blev tjafs, en båt

Gör ditt egna droppfilter v 2.0

Uppdatering från 2017-01-10 Jag bytte cirkulationspump till en Jet 3000 Newa, en riktig dammpump, då fontänpumpen i artikeln inte räckte till. Det tog drygt 4 veckor innan biomedian blev aktiv, alltså hade rätt bakterieflora för att hantera filtreringen. Ytterligare ett tips är att lägga en påse biomedia i botten på filtret, vilket jag inte gjorde

Äntligen en ordentlig dragkamp

Höstfisket har varit minst sagt trögt. Jag har testat lite nytt, kört olika platser och olika sjöar, men inte riktigt hittat rätt. Passen har dessutom varit ganska korta och jag har inte ägnat så mycket energi åt att optimera varje pass till det yttersta. För två-tre år sedan gjorde jag säkert 3-4 förflyttningar per pass

Gör dina egna tafsar!

Mina blogginlägg och artiklar har uppmärksammats mer och mer, och under förra månaden fick jag ett erbjudande om att samarbeta med Fiskejournalen vilket är ett lyft för mig som skribent och en fantastisk chans att nå ut till fler läsare via bloggen. Dessutom får jag tillfället att knyta nya kontakter samt umgås och fiska med