I början av sommaren förra året åkte jag ner till Westgear i Halmstad och hämtade min efterlängtade Jon Boat – En Alumacraft 1236. Tanken från början var att ha en 1036:a som takbåt, men när jag fick se de olika modellerna uppställda bredvid varandra så ändrade jag snabbt planerna och valde 1236:an med tanken att ha den på släp istället för på biltaket. Alumacraft 1236 är 370cm lång, 140cm bred och väger 58kg, vilket gör den väldigt otymplig som takbåt för en ensam fiskare, men går utmärkt att lyfta upp om man är två. Eftersom jag både fiskar ensam och i sällskap så behövde jag kompromissa mellan storlek och portabilitet. Släpet gör naturligtvis hela ekipaget bra mycket dyrare, men samtidigt finns det inget fiskeställe där jag specifikt behöver en båt på biltaket. Huvudsaken är att båten i sig går att sjösätta vart som helst, inte hur den transporteras.
Jag hade länge planerat en ganska omfattande abborrsatsning och kravet var som sagt någon typ av båt som gjorde det möjligt att komma åt de där vattnen som inte har en tillräckligt bra ramp för 5-metaren, eller ingen ramp alls. I min värld finns det bara två alternativ till den här typen av vatten – en Jon boat eller en kajak, och eftersom jag både fiskar ensam och tillsammans med min pappa så var valet ganska givet. Nu har jag hårdtestat båten i nästan ett år och är toknöjd. Men, jag har jobbat mycket med bl.a. komfort, portabilitet och effektivitet för att få båten precis så som jag vill ha den, och det ska vi ta en närmare titt på.
När jag fick hem båten förra sommaren satte jag på två relativt billiga stolar med snabbfästen i hårdplast. Jag förstärkte även tofterna med aluminium där stolarna satt, då torfterna i sig är gjorda av tunn aluminiumplåt som gärna flexar. Motorn jag använde till en början var en aktermonterad Watersnake 55lb, och jag monterade även RAM-kulor på aktertoften som gjorde det möjligt för mig att sätta fast ett portabelt ekolod samt en portabel givare på sidan av båten. Denna setup kräver två 80ah batterier för en heldags fiske. Den aktermonterade elmotorn suger ur ett av batterierna fortare än man tror, och vid pass på runt 8 timmar var jag tvungen att skifta batterier för att kunna ta mig hem.
Det här året uppgraderar jag båten med nya stolar för bättre komfort, mattbeklädd behandlad plywood längs med tofterna för att stabilisera aluminiumet, transporthjul och frontmonterad elmotor. Stolarna jag valde är Premium Skipper från Springfield och snabbfästena för stolarna är vanliga quick release fästen i hårdplast. Snabbfästet för den frontmonterade elmotorn är fäst med Alumacrafts egna Bracket som är gjord för deras Jon boats. Alla dessa tillbehör gfår att köpa hos bl.a. Westgear. Transporthjulen köpte jag av en man i Göteborg som gör dessa hemma i garaget. Han har själv använt dem till gummibåtar under ett par år, och de finns i tre olika storlekar beroende på ekipagets vikt. Otroligt smidiga hjul och förmodligen det bästa man kan få tag på just nu. För mer information om hjulen kontakta Westgear eller Robert Perneborn på telefonnummer 0706640947, alternativt email robert@perneborn.se.